Tuesday, September 15, 2009

Hargai Selagi Masih Ada

Hargailah setiap yg kita miliki sementara masih ada..

Sebenarnya sedar tak sedar byk yg kita miliki dlm hidup kita. Bukan semestinya harta, tp byk lg benda lain yg bukan material. Cthnya mcm umur/usia, kawan2, pekerjaan dan apa yg plg penting ibu bapa..

Tp biasanya manusia tak sedar dgn apa yg diorg ada. Sebaliknya sering mempersoalkan; "kenapa aku takde mcm apa yg dia ada?" "kenapa Allah bg aku rezeki takat ni?".. Tp kenapa kita tak pandang apa yg kita ada..Sbb manusia ni tamak. Yesss itulah hakikatnya.. Tak pyh tgk org lain, aku pun sama je.. Tp setidak2nya kita kena belajar bersyukur dgn apa yg kita ada dan hargai sementara kita masih berpeluang memilikinya.

Sbb 1 hari nanti kita akan kesal bila kita telah kehilangannya.. Utamakan ibu bapa kita melebihi dr yg lain. Sbb ibu bapa la tempat kita mengadu susah dan senang (biasanya jrg ngadu kalau senang). Ibu bapa la yg berkorban menjaga kita siang mlm ketika masih kecik. Yg kita tau masa tu cuma nangis..

Nangis sbb lapar, sakit dll. Bila dah besar sket nangis sbb tak dpt permainan yg kita nak. Bila dah makin besar, kita besar kepala. Bila dah kerja lg la jgn cite.. Balik la kepangkuan jalan yg benar. Remember..plz plz plz dont let Allah and ur parents behind! Hargailah mereka sementara kita masih ada usia!

No comments:

Post a Comment